Spex på TF

Spex och vaddårå “omstart”?

Spex är en starkt studerandedriven teatergenre som ofta kombinerar musikal, satir och improvisationsteater. Det handlar alltså om en amatörproduktion där du kan förvänta dig att se dans och dramatik, samt höra såväl musik som skratt.

Publiken är det som förgyller en spexföre­ställning! Du kan – och ska – medverka i vårt scenarbete för att skapa en helt unik spexvisning.

Det du kan göra är att ge skådisarna en ‘omstart’ – ifall du gillade en låt och vill höra mera, eller om något var särskilt roligt, är det bara att högt hojta till “OMSTART!”.

Du får också utmana skådisarna ifall du råkar komma på en rolig improvisationsidé, så som “OMSTART: OMBYTTA ROLLER”.

Tänk på att ropa tillräckligt högt och att ha en enkel och tydlig uppmaning, sa att det du säger hörs till scenen. Det är också god kutym att ge utrymme for andras omstarter och att försöka tajma in omstarterna mellan repliker, för att handlingen inte ska drunkna i oljud.


TF:s spexhistoria

Teknologföreningens spextradition har sitt ursprung i 125-års jubileet år 1997, då spexet Leonardo da Vinci lade grunden för våra produktioner som återkommer med 5 års mellanrum (vilket är just lämpligt för att alla ska hinna glömma hur ett spex blir till). Jubileumsspexen produceras – just det inför TF:s jubileumsår. Fyra spex hann produceras innan den regelbundna spextraditionen tog över.

Här följer en listning på TF:s spex genom tiderna – ifall du har info och korrigeringar att bidra med så hör av dig till prchef(a)spexet.fi! Ett varmt tack åt alla som redan hjälpt oss att samla materialet.


1948 – Khalk-i-dike

Recension av HBL: “Nyckelspelet mellan antikens och teknikens tidevarv skickligt utformat… guldkorn i frågan om rim, ordlekar och aktuella anspelningar”.

Manus: Ocki Moring, Gunnar Smeds

Föreställningar: Premiär på Nylands Nation, uppfördes sex gånger i Helsingfors med turné till Lojo och Kuusankoski. Radiouppförande 1949.


1953 – Hilma och Orgiden

Nya Pressen skrev att de inte kunde förstå “varför publiken hade hejdlöst roligt”, ett citat som lösryckt ur sammanhanget användes i reklamen för spexet.

Manus: Mats Roos, Sten von Troil, Stig Eriksson

Föreställningar: Två slutsålda visningar


1956 – ODYSSEVS

en historisk omvärdering i fem akter

Manus: Nyrra, Kurt Ivar “Krut-Ivan” Hedström, Kaj “Kajus” Karlsson


1986 – en midgårdnattsdröm

Föreställningar: Dipoli i Otnäs och Lilla Teatern


1997 – Leonardo da Vinci

eller Vem måla Lisa?


2002 – Tycho Brahe

Spexdirecteur: Thomas Gylling

På scen: Simon “Curre” Cederqvist, Christian Elg, “BIG”, Heidi Himmanen (f.d. Joki), Mikael Laxåback, Stefan Huldén, Kaarle Lehtinen

Manus: Ankan Stenbäck, Martin “Bud” von Weissenberg


2007 – Zorro

Spexdirecteur: Anna Jern

På scen: Johan Groop, Nicodemus “Choko” Jansson, Anna Johansson, Charlotta “Uland” Lund, Miro Ristimäki, Rasmus “Holger” Rosenqvist, Pekka Tiainen

Manus: Erik Berglund, Fredrik Diehl, Linda “Hontas” Norrgård, Kasper Ljungqvist, Skådespelarna, synopsis av Nicodemus Jansson

Föreställningar: Premiär på Steinerskolan och två visningar på Komediateatteri Arena i Helsingfors. Turnéer till Vasa (föreställning på Mediacity i Academill) och en sex dagar lång turné till Stockholm (Fria Teatern) och Göteborg (Stenhammarsalen).

Spexets synopsis

Spexet Zorro utspelar sig i det spanska Kalifornien i början av 1800-talet. Guvernören av Kalifornien dör oväntat och ett guvernörsval utlyses.

Två kandidater kör igång en valkampanj påhejade av varsin assistent. Don Rafael Montero, en välbärgad Kalifornisk handelsman, tillsammans med sin självutnämnde sluge assistent, El Mariachi, utgör det ena lägret. Som motkandidat står den Österrikiske forne bodybuildern och skådespelaren Arnold med kvinnotjusaren Don Juan som assistent. Emellan dessa läger finns Don Diego de la Vega som är fast besluten att utreda hur hans farbror guvernören egentligen avled – är det smutsigt spel i bakgrunden? Don Diego får hjälp av den mystiske hjälten Zorro.

Men vem var Zorro egentligen? Och vilken roll kommer Don Rafaels dotter Esperanza och karaktären Che att spela i historien?


2012 – Robin Hood

Spexdirecteur: Christina “Kixon” Ingo

På scen: Axel “Acke” Andersson, Rasmus “Rasse” Kiihamäki, Marcus “Luku” Nordström, Elisabeth “Betti” Nyberg, Julia “Julle” Pettersson Hakava, Cornelia Roos, Mikael “Micke” Stenstrand, Lotta “Gretchen” Qvis

Manus: Ville “Trix” Lindholm, Patrik Carlson, Jakob Grönroos, Anders Rex, Charlotta Lund

Föreställningar: Skuggpremiär på SYK i Helsingfors, premiär på Peacock samt två föreställningar på Kulturarenan Gloria i Helsingfors. Turné med föreställningar i Vasa övningskola, på Teater Pero i Stokcholm och RunAn i Göteborg

Spexets synopsis

England står på vinglingare ben än någonsin tidigare. Kung Richard Lejonhjärta antas vara död, och den ställföreträdande regenten, kungens bror Prins John, styr med en hand lika fast som smältost i en bastu. Detta stör inte Sheriffen av Nottingham, vars maktgalenhet endast överträffas av hans medhjälpares Guys, totala avsaknad av kognitiva egenskaper. Adelsdamen Jungfru Marian tillsammans sin gamla och ytterst gudfruktiga hovdam Nunnan Tück värnar om proletariatet och står för ett dilemma.

Det enda motståndet till sheriffens planer består av Sherwoodskoogens rövare; en konstant överförfriskad ex-kändisidrottare Robin Hood samt en obotligt irriterande hipster, Lille-John.

Utdrag ur Studenbladet: “En smått alkoholiserad Robin tumlar in på scenen med sin vän Lille John, som i teknologernas tolkning förvandlats till en mainstream-föraktande hipster. De ädla Sherwoodgrabbarna har ändå stött på ett problem: att stjäla från de rika och ge till de fattiga har blivit allt svårare, eftersom banken de försökt råna är spansk och Hanken har gömt sina pengar i fonder. Men Robin och Lille John får höra om planer på en blodig kupp av kungadömet och bestämmer sig för att åter rädda sitt land och sin kung.”


2017 – Apollo 11

eller Var mån om landningen eller Fake it ’til you make it

Spexdirecteur: Henrik “Pong” Hillner

På scen: Castor “Fidel” Köhler, Emma Ilmoniemi, Mya Rydman, Jonathan “Irmeli” Rehn, Peter Leander, Elisabeth “Betti” Nyberg, samt Nils “Lille-Skutt” Qvis

Manus: Patrik Carlson, Patrik “Paje” Nybergh, Elisabeth “Betti” Nyberg, Alina “Meningen” Huldén, Magnus “Mangi” Strandberg, Jonas Berg, Raul Udd

Föreställningar: Konservatoriet i Gräsviken, Louhisalen i Esbo Kulturcenter, samt turné till Vasa, Stockholm och Göteborg

Spexets synopsis och bilder

President Nixon lovar världen att USA ska bli den första staten på månen. Vita huset har dock i misstag anställt en sovjetentusiast, Svetlana Perspiranta, som försöker sätta käppar i hjulen på rymdkapplöpningen redan i dess startgropar.

Michelle Collins har drömt om en karriär som astronaut och bestämmer sig för att sträva mot stjärnorna, men hamnar tackla könsroller för att få sin chans, medan den karismatiske Neil [nejl] Armstrong glider in på ett bananskal med sitt Pepsondent-smil. Den samvetsgranne Buzz Aldrin, som alltid kommit tvåa, blir invald som den sista astronauten i trion. Strax efter rekryteringen visar det sig ändå att att en månlandning inte är ekonomiskt möjlig att utföra.

Mästerregissören Stanley Kubrick anlitas för att filmatisera en förfalskad månlandning, medan raketdiplomingenjören Ürjö ska se till att allt är tekniskt korrekt i raketkulisserna. En månlandning lär nog ha ägt rum, men till vilket pris?

Alla bilder är tagna av Anna Hakala

Collins (Mya Rydman), Armstrong (Jonathan Rehn), Nixon (Castor Köhler), Ürjö (Nils Qvis) och Kubrick (Elisabeth Nyberg)
Armstrong, Aldrin (Peter Leander) och Collins
Svetlana (Emma Ilmoniemi) med dansare


2022 – Frankenstein

eller Tredje gången gillt eller
En monstruös maktkamp och toxiska förhållanden

Spexdirecteur: Vilhelm “Poux-Mé” Nurmi

På scen: Hermanni “Solis” Viljanen, Caro “Afro” Lassheikki, Castor “Fidel” Köhler, Elvira “Muu-Weiss” Niemi, Simon “Timjan” Renlund, Alina “Meningen” Huldén, Ida “Äsch-Ketchup” Ilmoniemi

Manus: Rickard Lindroos, Markus Serlachius, Hermanni “Solis” Viljanen, Elvira “Muu-Weiss” Niemi, Marcus “Maco” Myllyviita, Alexander Björklund, Peter Nybergh, Skådespelarna, Julia “Julle” Petterson Hakava

Föreställningar: Kulturhuset Martinus i Vanda, SYK i Haga, samt turné till Åbo (Kåren), Vasa (Sundom Ungdomsförening), Stockholm (Diselverkstaden) och Göteborg (RunAn)

Spexets synopsis och bilder

Frankenstein tar oss till sekelskiftets Genève där pseudovetenskap och empirisk forskning ställs mot varann.

Den smågalne Victor Frankenstein har nyss förlorat både son och äktenskap då hans fru, Victoria Frankenstein, fått nog av att bli åsidosatt för vetenskapen. Med hjälp av sin assistent, Igor Mask, ger Victor liv åt ett onaturligt hopkok, Måns-Tre, som skapar ofärd i staden och därmed blir nageln i ögat för Ludwig Luddit. Victoria sammanslår sig med Luddit för att skapa en motkampanj och ersätta den nuvarande borgmästaren Krister von Siemens. Genom historien får vi återgå till Barres Bar, där bartendern Barbara Blanc ser till att alla får tala ut och lösa upp sina problem i procenthaltiga drycker.

Är alla medel tillåtna i krig, kärlek och vetenskap? Svaret hittas (kanske) i TF:s hyllade jubileumsspex Frankenstein!

Alla bilder är tagna av Elias Nordström (Elias Nordstrom Productions)

Måns (Hermanni Viljanen) väcks till liv på tredje försöket av professor Victor Frankenstein (Caro Lassheikki) och assistenten Igor (Castor Köhler)
Victoria Frankenstein (Alina Huldén) skrider till verket för att hindra vetenskapens framfart och sammanslår sig med Ludwig Luddit
Ludwig Luddit (Elvira Niemi) blir rival till den sittande borgmästaren Krister von Siemens (Simon Renlund)
Bartendern Barbara Blanc (Ida Ilmoniemi) kör dubbelspel och löser trubbel till sin fördel. Dansarna figurerade som aktiva statister i rollen av bybor genom spexet.